Kuntien sote-katastrofi – kuntalainen maksaa

mopoetusivu1001502Kuntakentällä on tiettyjä asioita, jotka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten kuntoon. Maan nykyinen hallitus on säntäillyt asiasta toiseen. Ensin piti tehdä suurkuntia ja pakkoliitoksia ilman mitään järjellistä perustetta. Jotain puhuttiin kansantalouden tasapainottamisesta, mutta ei pystytty osoittamaan, miten kuntauudistus siihen liittyy. Pakkoliitosten kariuduttua alkoi sote-mylläkkä, johon myös oppositio saatiin mukaan. Eduskunnassa käsiteltävänä oleva sote-laki uhkaa saattaa kuntatalouden konkurssiin. Ensin on vuosi kausia puhuttu säästöistä ja kustannustehokkuuden hakemisesta. Sitten annetaan sote-lakiesitys, joka ei hae säästöjä ja joka suosii tuhlareita.

Muuramelaisena kuntapäättäjänä asiaa on hyvä lähestyä kerrankin jonkun toisen kunnan kuin Muuramen kautta. Juuka, Kinnula, Nurmes, Sonkajärvi, Juankoski, Pieksämäki, Pihtipudas, Kitee ja Lieksa ovat kuntia, joista ei ensimmäisenä tule mieleen kuntien suuri taloudellinen vauraus. Hallituksen sote-lakiesitys kohtelee kuitenkin Nurmesta kuin se kuuluisi kuntien kultapossukerhoon. Kaikki nuo kunnat kuuluvat suunnitellulle itäiselle sote-alueelle. Jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat, ainoastaan Nurmes joutuu kaivamaan kuvetta uudistuksen myötä. Summa ei ole pieni, 303 €/as. Sen sijaan noiden muiden kuntien sote-kustannukset alenevat, Nurmeksen ja Muuramen tapaiset asiansa hyvin hoitaneet kunnat maksavat noiden ja useiden muiden kuntien sote-maksujen alenemisen. Esim. Kinnulan saisi 400 € / as. Itäisellä sote-alueella tapahtuisi 63 miljoonan tulonsiirto kunnilta toiselle.

Miksi tuo Nurmes on nyt niin oleellinen? Siksi että Nurmeksella on kaikista vaativin sote-rakenne. Nurmes hoitaa noista muutamasta kunnasta kaikista kustannustehokkaimmin sotensa. Hallituksen lakiesityksessä painotus on ikärakenteella ja sairastavuudella. Nurmeksella on vaativin ikärakenne ja korkein sairastavuuskerroin em. kunnista. Silti se on ainoa kunta, joka joutuisi maksamaan lisää sote-uudistuksen myötä. Lakiesitykseen on piilotettu pommi eli laskentamallissa huomioidaan kuntien vuosien 2011-2013 sote-nettomenot. Eli jos kunta on hoitanut asiansa kustannustehokkaasti, saa se kärsiä ja maksaa. Jos kunta on ollut tehoton tuhlari, muut kunnat maksavat tuhlarin menot tulevaisuudessa.

Lakiesitys on ajamassa kuntatalouden täyteen kaaokseen. Kaiken syynä on taas kerran huono ja kiireinen lainvalmistelu ja täysi epäloogisuus. Ensin on käsketty neljä vuotta etsiä säästöjä ja nyt suositaan tuhlaavaisuutta. Tässä touhussa ei ole enää mitään tolkkua. Tällä tavalla ei voida taata hyviä ja laadukkaita palveluita kuntalaisille.

Sote-uudistus voidaan tehdä myös järkevästi ja taloudellisesti ja ilman, että palvelut heikkenevät. Esim. itäisellä sote-alueelta löytyy helposti yli 60 miljoonan euron säästöt, jos vähänkin halutaan ja perehdytään kuntien sote-menoihin. Se on sitten jo toisen kirjoituksen paikka, miten säästöt löytyvät.

Muuramen kunta lähti sotessa omille teilleen tekemällä päätöksen kunnan sote-palvelujen yhtiöittämisestä. Päätöksen taustalla on tässä kirjoituksessa esille tuotu valtiovallan järjettömyys, jonka takia Muuramen rahat eivät riittäisi tulevaisuudessa. . Kuntalaisille pitää pystyä takaamaan laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut. Enemmän on kuunneltava kuntalaisia kuin tuuliviirinä tempoilevia ministereitä.

Mika Ilvesmäki
kunnanvaltuutettu
kunnanvaltuuston 2 vpj.
Kesk
Muurame

Kategoria(t): Kunnallispolitiikka, Kuntatalous, Palvelutuotanto, sote Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s