Sähköautoilua yli 3000 km takana – pohdintoja – vaihtoehtoja – ei fanaattisuutta

Autoilun verottaminen tulevaisuudessa on muodostunut vakiopuheenaiheeksi. Päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen verotusta suunnitellaan kevennettävän. Samalla kuitenkin valtion autoilusta saamat verotulot uhkaavat laskea eli tulovaje pitää kattaa jollakin tavalla. En puutu nyt valtion verotuloihin vaan kerron ensikokemukseni sähköautoilijana.

Ilmastonmuutos on asia, jota ei voi kieltää. Se tulee vaikuttamaan meidän ja jälkipolviemme elämään. Päästöjä on vähennettävä – liikenteen päästövähennykset ovat eräs alue. Itse tarvitsen autoa työssäni ja jonkin verran vapaa-ajan liikkumisessa. Joukkoliikenteen verkko ei ole tarpeeksi toimiva, vaikka se koko ajan kehittyy. Tosin aiempaa useammin olen viimeisen vuoden aikana mennyt bussilla Jyväskylään, jos aikataulut ovat sen mahdollistaneet. Samalla tässä on pyöräilyä yrittänyt lisätä ihan oman kunnonkin vuoksi.

Ajan autolla tietyn kilometrimäärän vuodessa (alle 15000 km), tästä syystä päädyin ottamaan sähköauton vuoden sopimuksella. Kyseessä oli edullisin vaihtoehto, kun lasketaan mukaan kaikki autoilun kustannukset. Eli ei tässä liikaa rahaa ole käytettävissä autoiluun. Samalla kyseessä on riskitön vaihtoehto l. vuoden päästä voin palauttaa auton. Ratkaisevaa oli energiakustannusten hinta, saman mallista autoa ei kannata ottaa enää polttomoottorikäyttöisenä – sähköllä tulee halvemmaksi. Hieman yli 3000 km matkalla polttoainekustannus on 1,6 – 1,7 €/100 km. Ajettavuus on Ok – ei valittamista. Lisäksi toimintamatka on minulle riittävä, maantieajossa parhailla keleillä lähes 500 km ja kaupungissa yli 600 km. Pystyn kotona lataamaan edullista sähköä ja mökkimatkan 360 km pystyy ajamaan ilman latausta. Tosin en malta ajaa, reitin varrella on tarjolla ilmaista sähköä. Tähän asti tämä kokemus sähköautoilusta on ollut hyvin myönteinen.

En kuitenkaan aio ruveta fanaatikoksi liittyen sähköautoiluun – jokainen tehköön omalla kohdallaan ratkaisunsa. Liikkumisen päästöjen alentamiseen tarvitaan monipuolisia ratkaisuja. Biokaasun sekä jätteistä tehtävän dieselin ja bioetanolin käyttö pitäisi olla entistä houkuttelevampaa. Niiden kautta saadaan nykyinen autokanta kulkemaan entistä puhtaammin, aina ei tarvitse ostaa uutta. Bensiiniautojen konvertointi kaasuautoiksi tai kulkemaan bioetanolilla on samalla kiertotaloutta parhaimmillaan ja se synnyttää kotimaisia työpaikkoja. Samalla kuitenkin ihmettelen, miksi vastaavaa autojen konvertointia sähkökäyttöiseksi ei tueta. Valtio tukee vain uusia sähköautoja, miksi ei tueta todellista kiertotaloutta ja resurssiviisautta. Omalla kohdallani päätin sähköistää vanhan Pappatunturini, toisaalta syyt ovat ekologiset ja toisaalta tällä projektilla tuetaan paikallista yrittäjyyttä ja siten kunnan elinvoimaa.

joukkoliiknne

Kategoria(t): Elinvoima, Ympäristö, Yrittäjyys Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Sähköautoilua yli 3000 km takana – pohdintoja – vaihtoehtoja – ei fanaattisuutta

  1. Nimetön sanoo:

    Hei Mika,

    Rohkenen vastata, koska äänestin sinua edellisissä kuntavaaleissa ja jopa erehdyin äänestämään Könttää kun olit kimpassa hänen vaalityössään,
    mutta nyt täytyy kyllä sanoa, että keskusta on pettänyt luottamukseni pahan kerran.
    Jo lähtöasetelma olemalla vihervasemmiston aisankannattajana on mennyt metsään. Viimeisin tikki on tulossa jo Hoskonen omantunnon äänestyksen jälkeen erotetaan eduskuntaryhmästä.
    Eu liittovaltio ei muuramelaista kiinnosta, joten seuraavissa eduskuntavaaleissa en voi missään nimessä äänestää ketään joka äänesti liittovaltion puolesta.

    Sähköautoilun kanssa on vähän samoin kuin keskustan, en vaan jaksa luottaa sen etuihin ja hyötyihin, vihreä siirtymä on Suomelle vahingollista. Tosin olen niin vanha ihminen , että luotan dieseliini ja ajan sillä loppuelämäni.
    maailma ei sillä pelastu jos muuramelainen siirtyy sähköautoon.

    Eipä muuta tällä kertaa, hyvää jatkoa ja auroinkoista kesän odotusta

    terveisin Maarit Matilainen

  2. Hei Maarit!
    Lämmin kiitos kommenteista, en odottanut kenenkään kommentoivan näin nopeasti.

    Itse toimin paikallistason kuntapäättäjänä ja olen ollut hyvin huolestunut valtakunnan tason menosta. Keskustan ei viime vaalien jälkeen olisi vaalituloksen perusteella pitänyt lähteä hallitukseen. Kuitenkin menivät ja tämä meno ei hyvältä näytä. On valitettavaa todeta, että keskustalla on ollut suunta hukassa pidempään l. mitä se lopulta edustaa. Tilanne on vähintäänkin sekava, tosin joitain hyviäkin asioita on tapahtunut. Lisäksi on valitettavaa, että keskusta edelleen ajaa maakuntamalliin perustuvaa sote-uudistusta. Jo edellisellä kieroksella olin uudistuksen vastustaja ja perusteet eivät ole muuttuneet. Uudistus ei lähde palveluista vaan lähinnä poliittisista intohimoista.
    Paikallistasolla meillä ei ole ongelmaa, koska Muuramessa puolueet ovat tottuneet hoitamaan kunnan asioita ja jättäneet puoluepolitiikan sivuun.

    Kirjoitin sähköautoilusta sen takia, koska koen oudoksi siihen liittyvän fanaattisuuden. Jotkut puolueet ajavat asiaa yksisilmäisesti ja eivät näe mitään muita vaihtoehtoja. Vaihtoehdottomuudessaan asia uhkaa käydä kalliiksi. Niin kuin kirjoitin, liikkumisen saralla on ja pitää olla erilaisia vaihtoehtoja – energialähteitä. Jokainen valitkoon omat tapansa.

    Aurinkoisia kevätpäiviä ja kiitos vielä kerran kommenteista!
    T: Mika

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s